Мої розробки




«Шевченкіана - 2018»




Автор сценарію
учитель української мови та літератури
Сербенчук Г.В.






2018 рік


Форма проведення: «Шевченкіана-2018».
Вікова категорія: для учнів 7-9 класів.
Мета:поширювати знання учнів про життя і творчість Т.Г.Шевченка, сприяти вихованню національної самосвідомості, формувати у дітей уміння працювати в команді, розвивати здатність до взаємодії, формувати громадянську і загальнокультурну компетентності, бажання читати твори Т.Шевченка, збагачувати словниковий запас, розвивати творчі здібності, виховувати любов до національної культури, прагнення бути справжніми українцями, виховувати почуття гордості за Україну.

Наочне оформлення: тематичні плакати, портрети письменника, книжкові виставки на кожній зупинці, роздатковий матеріал та наочний матеріал відповідно до тематичної зупинки.
Реквізит: маршрутні листи для учасників, ручки, папір, калькулятори, календарі на рік.

















Хід квест-гри

Гра проводиться серед учнів 7-9 класів. Квест органічно переплітає ігрові елементи та біографічні факти з життя та творчості  Т.Г. Шевченка.
Команди збираються в бібліотеці. Із вступним словом виступає шкільний бібліотекар Самусенко А.В., яка пояснює учасникам правила квест-гри та видає маршрутні листи із позначеними зупинками.
У кожного у маршрутному листі зупинки розташовані так, щоб команди одночасно не перебували на одній зупинці. Після проходження останньої зупинки команди повинні повернутися до бібліотеки для підбиття підсумків та оголошення результатів квесту. Перемагає команда, щовиконалавсізавдання,по-перше, швидше за інших, по-друге, отримала найвищі оцінки за пройдені завдання.
Зупинка № 1 – «Пошукова» розташована в кабінеті інформатики № 13, завідуюча кабінетом Дудник Т.О. Завданням даної зупинки буде розгадування ребусів та кросвордів.
                                      Команда №1
Відповідь: «Гайдамаки».
 Команда №2
Відповідь : Шевченко
По горизонталі
2.     Назва першої збірки Т.Шевченка (Кобзар).
3.     Місто, у яке було перевезено прах Шевченка (Канів).
7.      Назва таємного антикріпосницького братства, у якому Шевченко брав активну участь (Кирило-Мефодіївське).
9.     Прізвище художника, який, дбаючи про Шевченкове визволення з кріпацтва, намалював портрет Жуковського (Брюлов).
10.    Місто, куди було заслано Тараса Григоровича після розгрому Кирило-Мефодіївського братства (Оренбург).
11.   Батьківщина козаків (Україна).

По вертикалі

1.      Козацький ватажок (Гамалія).
4.      Як у поемі "Гамалія" названо козаків-невольників (Соколята).
5.      Передмістя Царгорода, де був палац султана (Скутар).
6.      Село, у якому народився поет (Моринці).
8.      Український художник, з яким Т.Шевченко познайомився у 1836 році у "Літньому саду", взяв участь у викупленні Кобзаря з кріпацтва (Сошенко).





8 клас


По горизонталі:
2. Річка, біля якої похований поет (Дніпро).
5. Назва гори, на якій поховано Т.Г.Шевченка (Чернеча).
6. Що в перекладі з грецької мови означає ім'я Тарас (Бунтівник).
10. Які твори Пушкіна і Шевченка мають однакові назви («Кавказ»).
12. Який композитор написав 83 мелодії на слова Т.Шевченка (Лисенко).
13. З якого твору Т.Шевченка ці слова: "Реве та стогне Дніпр широкий..." («Причинна»).
14. Яку поему Шевченко написав  під свіжим враженням від подорожі в Україну («Сон»).
По вертикалі:
1. Назва селища, в якому народився Шевченко (Моринці).
3. Хто з поетів сказав про Шевченка: "Він був селянський син і став володарем у царстві духа" (Франко).
4. Ім'я наймички з поеми "Наймичка" (Настя).
6. Місяць народження Т.Шевченка (Березень).
7. Назва першої збірки Т.Г.Шевченка («Кобзар»).
8. Пан, у якого Тарас служив козачком (Енгельгард).
9. Ім'я матері і старшої сестри Тараса (Катерина).
11. Ім'я дівчини - першої любові Тараса Шевченка (Оксана).

Зупинка № 2 – «Секретна» розташована в кабінеті української мови та літератури





СЕКРЕТНА АБЕТКА
О
А
Б
В
#
Г
Ґ
V
Д
Е
:
Є
/
Ж
\
З
+
И
־
І
=
Ї
*
Й
(
К
)
Л
< 
М
> 
Н
;
О
±
П
Р
С
÷
Т
×
У
Ф
Х
Ц
Ч
Ш
Щ
Ь
Ю
Я
№1
1.÷ОО≥;־≥);О    ÷;    ±≤ОVО/+О
Відповідь. Тарасові слова – то правда жива.
2. ≈÷;   ∞•□∩•>(О   ±≤;∩+÷О□,   ÷;*   ∆О#О÷+*   ≥•≤≡•<   ≥÷О□
Відповідь. Хто Шевченка прочитав, той багатий серцем став.
3.÷О≤О≥־    (;∆\О≤    >О≤;V×    •)+(+*    VО≤
Відповідь. Тарасів «Кобзар» - народу великий дар.

№2
1. ∞•□∩•>(;      >О≤;V   ∆-V×□О□,   ∆;   \   >О≤;V×   ≥О<   ±;≈;V/О□
Відповідь. Шевченко за народ бідував, бо з народу сам походжав.

2.÷О≤О≥־    \О±;־÷    ;∆)•÷־ו≥    ־÷
Відповідь. Тарасів заповіт облетів увесь світ.
3. ∞•□∩•>(;□•   ±•≤;   ±О>-□   ±;   ≥•≤≡Ω   ∞(≤•∆);
Відповідь. Шевченкове перо панів по серцю шкребло.



Зупинка №3 –  « Художня»
З «пазлів» скласти картину Т.Г.Шевченка
Зупинка № 4 - «Музичний калейдоскоп» розташована в кабінеті музичного мистецтва № 15, завідуюча кабінетом Миколаєнко В.С. Гравцям буде запропоновано вгадати мелодію на вірші Т.Г. Шевченка, а також для них підготовані білети з теоретичними запитаннями стосовно музики та творчості Т.Г. Шевченка.
Завдання № 1 «Вгадай мелодію».
Команда № 1 . Вчитель виконує на фортепіано мелодію на вірші   Т.Г. Шевченка «Реве та стогне Дніпр широкий».
Команда № 2 Вчитель виконує на фортепіано мелодію на вірші Т.Г. Шевченка «Думи мої, думи мої».

Завдання № 2 «Теоретичне».
         Білет № 1. Яким музичним інструментом  володів Т.Г. Шевченко?
( Він навчився сам грати на фортепіано, виконував нескладні твори Моцарта і Бетховена).
Білет № 2. Яким композиторам Тарас Григорович надавав перевагу?
(У нього було широке коло смаків: дуже любив Гайдна, Моцарта і Бетховена, постійно до них звертався. Обожнював Шопена, Мендельсона. Дуже добре знав тогочасних віртуозів: Паганіні, Серве,  В'єтана).

         Зупинка № 5 - «Цікава математика» розташована в кабінеті математики   № 9, завідуюча кабінетом Шкроб Н.П. На математичній зупинці гравці знову поринуть в екзаменаційний вир.
Білет № 1.
1. У якому році побачила світ збірка Т.Г. Шевченка «Кобзар». Знайдіть значення виразу і дізнайтеся рік.
( 25 х 6 – 47 ) х 20 - ( 115 + 985 ) х 8 :40
Відповідь: 1840.
   2. Задача.
Наприкінці березня 1847 року почалися арешти членів Кирило-Мефодіївського товариства. Т.Г. Шевченка заарештували 5 квітня на Дніпровській переправі, коли він повертався до Києва та відібрали збірку «Три літа». Скільки років, місяців і днів було Шевченкові на той час?
Відповідь: 33 роки 0 місяців 27 днів.

Білет № 2.
1. Скільки творів містила перша збірка Т.Г. Шевченка «Кобзар»?
Знайдіть значення виразу і дізнайтеся рік.
( 76 х 83 – 257 ) : 3 - ( 158 х 13 + 1964 ) : 2
Відповідь: 8.
   2. Задача.
Свій цикл поезій «В казематі» Т.Г. Шевченко створив будучи ув’язненим в казематі «Третього відділу» в Петербурзі. Ця подія в його житті відбулася 17 квітня 1847 року. Скільки років, місяців і днів було Шевченкові на той час?
Відповідь: 33 роки 1 місяць 8 днів.

Гра цікава та незвичайна тим, що діти перебувають в постійному пошуку, відповідають на запитання, відгадують загадки-ребуси, декламують вірші тощо. Учні під час виконання завдань квесту закріплюють вже відомі біографічні факти про життя та творчість великого українського поета та мислителя Тараса Григоровича Шевченка, які були подані їм у новій незвичайній формі. Крім того, методика гри дозволяє залучати у змагання учнів різних класів.
Після підбиття підсумків команди-учасники обов’язково нагороджуються грамотами та мотиваційними призами.



Тема. Міфи, легенди українців та народні казки.
Мета: за пропонованими завданнями виявити в учнів рівень знань,
умінь та навичок з вивченої теми; закріпити їх; розвивати творчу уяву, увагу, пунктуальність, спритність, рішучість, кмітливість, вміння акумулювати отримані знання, вихо­вувати інтерес до результатів власної праці, раціональність у використанні часу; виховувати кращі людські якості, активне неприйняття зла.
Тип уроку: контроль і корекція знань.
Обладнання: виставка видань казок, ілюстрацій до казок, легенд, міфів, проектна міні-книжка «Дивосвіт казки».
ХІД УРОКУ
I. Слово вчителя
Вивчаючи цю тему, ви працювали над проектами, створили міні-книжки «Дивосвіт казки».
Капітани команд, будь ласка, представте роботи на огляд журі.
Казка — улюблений жанр1 дітвори. Протягом віків вона жила серед трудового народу, скрашувала його не завжди заможне життя, вселяла віру в перемогу добра над злом, правди над кривдою, хвилювала розповіддю про героїчне і фантастичне.
Про все чудесне, гарне, захоплююче ми часто кажемо: як казка! Казка незвичним почуттям живе у кожного з нас від колиски до змужніння. Ці милі серцю оповідання приваблюють нас, зворушують своєю щирою наївністю.
Перші казкові сюжети зустрічаються в літописній літературі Київської Ру­сі XXII ст. Імовірно, що в ті далекі часи вони були пов'язані з міфами.
II. Тексти швидкості
Кожна правильна відповідь — 1 бал.
1.  Словесне мистецтво починається:
а) з фольклору;                                    б) з настінного печерного живопису;
                            в) з художніх книжок.
2. До народної творчості не належить:
 а) новела;                           б) гра;                                в) легенда.
3. Хто є творцем народних казок?
а) Письменники;                           б) літописці;                     в) народ.
4.  Первісні уявлення давніх людей про явища природи, про власну історію — це:
а) легенда;                                     б) міфи;                        в) казки.
5.  Перемога Іванка над силами зла, весілля героя з царською доч­кою — це:
а) зачин;                                        б) основна частина;                  в) кінцівка.
6.  З якої мови за походженням слово «темп»?
а) з латинської;                              б) з італійської;                        в) з грецької.
Взаємоперевірка текстів, виставлення балів.
III. Акродиктант
За останніми літерами слів прочитати слово, яке вийшло.
1.  Хто з героїв розглянутих нами легенд хотів, аби «товариш був найсильніший з усіх тварин»? {Пес)
2. Хто був королем звірів (за легендою «Чому пес живе коло людини»)? (Лев)
3. Невелика за розміром, з елементами фантастики розповідь про історич­ні події, народних героїв, різноманітні життєві випадки. (Легенда)
4.  Хто з героїв міфу так відповів господарю: «Як же я тебе маю на ніч прийняти, коли мені ти ніж у литку вп'яв?»? (Вітер)
5.  Що символізує Чорнобог у міфі «Берегиня»? (Зло)
6.  Як звали бога сонця, світла й добра? (Дажбог)   ' — Діти читають слово, яке вийшло. (Сварог)
Капітани команд підраховують кількість балів усієї команди і відносять членам журі.
IV.  Конкурс «Учимося досліджувати»
Діти, візьміть словник термінів основних якостей людини (словник прикладається). Вам завдання:
1.  Дослідіть зміст казки «Про жар-птицю та вовка».
2. Поміркуйте, яка основна проблема цієї казки (проблема добра і зла), визначте риси характеру головного героя, що виявляються в його діях та вчинках.
3.  Зробіть висновок.
Назвіть героя, який має протилежні риси характеру.










V. Кросворд                                                                                                                                            
                                       



















































































1. Початок казки. 2. Народне оповідання про незвичайні, часом фантастичні події. 3. Казки, в яких діють звичайні люди, описуються події, явища життя. 4. Ім'я героїні казки «Мудра дівчина». 5. Казки, в яких відбуваються незвичайні події, діють незвичайні істоти. 6. Герой казки «Красний Іванко і закляте місто». 7. Вислів у кінці казки. 8. Ім'я дуже балакучої героїні казки.
Відповіді: 1. Зачин. 2. Казка. 3. Літературна. 4. Маруся. 5. Фантастична. 6. Красний Іванко. 7. Кінцівка. 8. Базікало.
Команди-суперники мусять згадати, яку роль відіграє та чи інша річ у певній казці, кому вона належить, тощо,
(Гребінка, горщик, гілочка вишні — «Мудра дівчина», малина (згадати про той малиновий кущ, що його викопав посеред міста герой казки, та кухоль води (що несла бабуся із казки «Про правду і кривду».)
VI.  Конкурс загадок (творчого характеру)
Члени команди загадують загадки про певних героїв із казок.
VII.  Інсценізація казки
Оцінюється насамперед артистичність, оригінальність, оформлення декорації та костюмів.
VIII.  Підсумок уроку
1.  Оголошення результатів конкурсів.
2.  Виставлення оцінок.
До текстів і акродиктанту доплюсовуємо бали за конкурси й ви­ставляємо оцінки.
Максимальна кількість балів для членів команди — 24, для капіта­нів — 24 бали.
IX. Домашнє завдання
1. Підготувати повідомлення про дитинство І. Франка, про нього як каз­каря. Переклад казок І. Франка зі збірки «Коли ще звірі говорили».





Комментариев нет:

Отправить комментарий